Optiek Amberg Erlangen: waar geschiedenis en retail een nieuwe glans krijgen

De buurman komt langs

Optik Amberg in Erlangen kreeg de kans om het naastgelegen pand te huren. Een prachtige kans op een moment dat het succes van het team de ruimte van dat moment te krap maakte. Het Besoldes Haus (in de volksmond Der Berner) waar voorheen modehuis Berner was gevestigd en recent door Flying Tiger de huur werd betaald kwam beschikbaar. Aan het team van WSBDesign.com de vraag om deze uitdaging op te pakken en Retail en de geschiedenis van het pand met elkaar te verbinden. Wat monumentenzorg betreft was er niet veel meer wat om aandacht vroeg behalve de gevel (deels) en een 4 tal oude stucwerkplafonds op de begane grond en de oude poort van de vroegere achteruitgang. De structuur van het pand hebben we eigenlijk gebruikt om van de 600m2 een prachtige winkel-warenhuis-beleving te maken. Het voorste deel met de oude stucplafonds die in oude glorie herstelt zijn. Dan loop je langs de balie naar de oude binnenplaats, die in de loop van de geschiedenis van dit pand voorzien is van een betonstructuur met een daglichtkoepel. Vanuit deze binnenplaats kun je door naar achteren naar de refractie- en prescan ruimten of via de oude eikenhouten trap naar de 1e etage waar de contactlensruimten en werkplaats met dagverblijf voor personeel gesitueerd zijn.

 

Entree

Het voorste deel van de winkel is voorzien van veel brillenpresentatie voor correctie aan de linkerzijde en aan de rechterzijde ruimte voor de zonnebrillen. Een belangrijk gegeven in de opdracht was om de klant voldoende rust en privacy te bieden om in alle rust het gesprek te kunnen voeren. In dit deel zijn 8 plaatsen gesitueerd waar op stoelen of banken advies gegeven kan worden. Daarnaast zijn er 2 staande verkoopplekken bij de zonnebrillen en 2 plekken waar men op barkrukken met klanten kan werken. De klant kan op 2 plaatsen terecht voor service en betaling.

 

Eendennest

De binnenplaats is voorzien van een prachtige monumentaal meubel wat de hoogte in de daglichtkoepel accentueert. In dit “eendennest” is een koffiepantry met wachtruimte aan de buitenkant zijn brillen gepresenteerd. Een prachtige trigger die klanten uit het voorgedeelte naar de volgende ruimte lokt. De wanden bieden ruimte voor diverse presentaties zoals: Andy Wolff shop, uitgifte verkochte brillen, kinderbrillen, wachten bij de poort en de VIP room. Tevens bevindt zich hier een klantentoilet met de opgang naar de 1e etage. Aan de linkerzijde achter de kinderbrillenwand bevindt zich het bureau gedeelte waar administratie, brilmontage en bedrijfsleider werken.

 

Meten in het donker

In het achterste deel van de winkel zijn 3 refractie ruimten en is veel aandacht en plaats voor pre scan ingeruimd. Dat de technische kant van de zaak ook een spannende  beleving kan hebben door materiaal en kleurgebruik is duidelijk. De structuur van de stalen liggers die prominent aanwezig waren is gebruikt om de ruimte optimale hoogte en spanning te geven.

Prachtige materialen versterken de architectonische accenten van plafonds en vloeren. Eikenhout, Leerdetails op tafels met stalen randelementen, goudkleurige accenten, Crocodileprint op wanden. Eiken fineer gecombineerd met Notenhout in de VIP corner, Escher effecten op de vloer van de binnenplaats. Het betonnen plafond van de binnenplaats is voorzien van verlichtte led panelen met doek waarop plafondschilderingen zijn aangebracht. De donkere oude eikenhouten trap is kaal geschuurd en in de originele kleur weer in ere hersteld en voorzien van een loper, de muurschildering uit 1984 is weer in oude luister hersteld. Op de bovenverdieping zijn de oude vloeren en plafond goed bewaard gebleven en in ere hersteld waar nodig. In combinatie met moderne kleden en prachtige wandbekleding van Arte en Elitis geeft dat een geweldig effect en laat zien dat moderne bedrijfsvoering prima samen gaat met oude luister.

 

Over WSB

De retail architecten van WSB maken van uw offline optiekzaak een commercieel succesvolle winkelconcept. Elke winkel heeft een eigen stijl en de eigenaar zijn wensen. WSB denkt vanuit de klant en het verkopend personeel mee. Het interieur moet aanspreken tot de verbeelding van de klant, maar ook efficiënt werkbaar zijn voor het personeel. WSB maakt het winkelmerk sterk door beleving te creëren. Winkelinrichting optiek: We weten wat mensen werkelijk motiveert, wat van invloed is op hun koopgedrag. + 31 33 2771714

Neem contact op >>

GERELATEERDE PROJECTEN

Over WSB Interieurbouw

  • LOCATIE: Erlangen (DE)
  • OPPERVLAK: 600 m2
  • LEVERING: Turn key
  • DESIGN: WSB Retail Design
  • REALISATIE: WSB Interieurbouw

Meer weten?
mail of belbel Rick Blankenstijn: +31 33 277 17 14